Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia Kawasan Kota Tinggi

Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia  Kawasan  Kota Tinggi
No Akaun : 01-069-01-003759-0

Pilihan Anda di PRU 13?


Ruang Aduan

E-mail Address: *
Nama Pengadu *
Nombor Telefon *
E-mail Address
Alamat Pengadu *
Aduan *
Adakah anda bersetuju untuk mendedahkan identiti anda sekiranya diperlukan? *YA
TIDAK

* RequiredBuild Contact Forms

June 08, 2008

Kenaikan Harga Minyak - Ubah Gaya Hidup

Sekali lagi raayat dinegara ini dikejutkan dengan kenaikan harga minyak dari RM1.92 seliter kepada RM2.70 seliter bagi minyak petrol dan kenaikan yang lebih tinggi untuk disel yang kini berharga RM2.58 seliter. Hampir disetiap ruang rehat,dikedai kopi malah dipejabat-pejabat isu kenaikan minyak kali ini terus mendapat tempat sebagai bahan utama yang tak dapat tidak mesti diperkatakan oleh semua golongan raayat. Sebab utama kenaikan harga minyak tidak dapat ditangguhkan lagi oleh kerajaan pusat hari ini, kerana peningkatan harga minyak mentah terus melambong naik diperingkat global. Kerajaan yang diperintah BN tidak dapat lagi untuk terus menampung kos subsidi untuk raayat yang terus meningkat dengan jumlah berbilion ringgit setiap tahun. Malah subsidi bukan sahaja untuk minyak petrol atau disel tetapi juga terhadap pelbagai barangan keperluan asas yang lain seperti beras, gula, tepong, minyak masak dan macam-macam lagi. Kerajaan yang memerintah tidak mampu lagi memberi subsidi terutamanya minyak petrol dan disel kerana bahan api inilah yang paling besar subsidi yang diperuntukan. Jadi untuk mengurangkan subsidi untuk bahan api kerajaan yang memerintah pada hari ini tiada pilihan, melainkan terpaksa menaikan harga minyak petrol dan disel pada kadar peratus yang tinggi.

Yang dipertikaikan ialah harga yang diumumkan secara mendadak dengan kenaikan 41% tanpa memikirkan kesan yang berantaian terhadap kos sara hidup raayat hari ini. Raayat baru sahaja dijerut oleh kadar harga beras yang naik berberapa hari yang lalu. Kini sekali lagi dirasuk risau oleh kenaikan harga minyak petrol dan disel.Umumnya raayat faham peningkatan harga minyak diperingkat global. Tetapi kenaikan yang tinggi secara tiba-tiba membuat raayat menjadi bingung, tertekan malah ada yang terpaksa mengubah gaya hidup secara spontan untuk mempastikan agar mereka dapat menjalani kehidupan yang mencukupi atau setidak-tidaknya secara ala-kadar. Yang pastinya kos sara hidup raayat semakin meningkat. Maka akan muncul raayat miskin baru, dan peratusnya pasti bertambah. Pada zaman Tun Mahathir ramai raayat golongan menengah dapat diujudkan yang memperolihi pendapatan RM2,500 hingga RM5,000 sebulan, tetapi hari ini mereka yang tergolong dalam pendapatan RM2,500-RM3,000 - ada kemungkinan ditakrifkan sebagai raayat miskin. Malah hari ini, diumumkan tariff tenaga letrik akan meningkat pada kadar 18% bagi mereka yang mengunakan melebihi purata RM43.00 sebulan. Raayat akan menghadapi kenaikan harga barangan keperluan harian baik yang dikawal atau pun tidak dalam masa berberapa minggu lagi. Raayat telah terlebih maklum, bila harga minyak petrol dan disel meningkat ini akan melibatkan hampir semua lapisan masyarakat, baik yang mempunyai kenderaan sendiri atau awam, malah yang paling terkesan ialah syarikat pengangkutan yang memberi khidmat mengangkut barangan dari satu tempat ke-satu tempat yang lain.

Apa yang menjadi kemusykilan mengapa kenaikan harga begitu tinggi sekali gus, kenapa tidak dinaikan secara berperingkat-peringkat. Seolah-olah kesusahan yang akan dialami oleh raayat langsung tidak diambil kira oleh kerajaan BN pimpinan Abdullah Badawi. Bayangkanlah raayat golongan bawahan yang berpendapatan kurang dari RM 800.00 sebulan. Kesan dari kenaikan harga minyak akan lebih menyempitkan kehidupan mereka, lebih-lebih jika mereka yang berkeluarga - segala bahan keperluan dan bahan makanan asas akan meningkat dalam jangka waktu yang terdekat.

Walaupun ada jaminan dan larangan dari menteri yang berkenaan supaya kenaikan harga barangan akan dipantau dan ada yang akan dilarang. Ini kerana masih lagi mendapat subsidi disel dengan mengunakan 'fleet card". Sudahlah.... ini bukan kali pertama raayat jelata digulakan-gulakan dengan janji kosong harga barang-barang asas akan di pantau dan mereka yang tidak mematuhi akan didakwa. Sejak adanya Kementerian Perdangangan dalam negeri dan Hal Ehwal penguna tiada apa penambah baiknya, malah makin tak terurus, hak penguna dan raayat umumnya. Masih segar lagi dalam ingatan kita, berberapa tahun yang lalu, kementerian ini tidak dapat menjadi lebih efektif kerena kekurangan kakitangan penguatkuasaan lalu ditambah 2000 pegawai penguatkuasa. Kesudahannya bukan lebih baik malah bertambah celaru, yang pastinya bertambah satu cabang dalam jabatan kerajaan dimana kegiatan rasuah boleh dikembangkan. Lagi banyak penguatkuasaan lagi banyak sumber rasuah untuk penjawat awam dinegara ini- itulah hakikatnya.

Berbalik kepada kenaikan harga minyak pertol dan disel, adakah wajar kenaikan harga petrol begitu tinggi sekali. Walaupun minyak dikira masih murah Malaysia,jika dibandingkan dengan negera Asia yang lain seperti Thailand,Vietnam, India, Cambodia, Filipin, Singapura selain Brunei. Tetapi yang pasti kebanyakan negara itu bukannya pengeluar minyak. Malah adalah tidak wajar membandingkan harga minyak diMalaysia dengan Singapura, Britain, Amerika Syarikat dan negara maju yang lain seperti negara-negara Eropah. Walaupun ada juga minyak yang dikeluarkan dinegara itu dan harga seliter memang tinggi dari Malaysia, tetapi taraf kehidupan per kapita serta sosio-ekonomi mereka jauh lebih tinggi dari kita. Seharusnya perbandingan mestilah dibuat dengan negara pengeluar seperti Iran,Qatar,Kuwait.Libya,Arab Saudi,UAE,Venezuela,Mesir dan Nigeria. Harga petrol seliter seperti berikut.
Iran — RM0.29 seliter.UAE — RM1.19 seliterVenezuela — RM0.16 seliterNigeria — RM0.32 seliterArab Saudi — RM0.38 seliterMesir — RM1.03 seliterKuwait — RM0.67 seliterBrunei — RM2.03 seliterMalaysia — RM2.70 seliter

Ini pula pendapat dalam negara kasar (GNP)

Mesir (IMF- 117) USD1,739 (WB115) USD1,449 (CIA 117) USD1,592

Iran (IMF82) USD4,149 (WB87) USD3,108 (CIA81) USD4,252

Kuwait (IMF23) USD33,634 — N/A (CIA20) USD41,268

Libya (IMF53) USD9,372 (WB48) USD8,333 (CIA51) USD10,934
Malaysia (IMF63) USD6,948 (WB55) USD5,770 (CIA 63) USD6,648
Nigeria (IMF126) USD1,159 (WB134) USD797 (CIA137) USD938
Qatar (IMF3) USD72,849 — N/A (CIA4) USD72,540
Saudi Arabia (IMF41) USD15,481 (WB33) USD14,745 (CIA43) USD13,568
Venezuela (IMF56) USD8,596 (WB53) USD6,730 (CIA56) USD8,719

Data diatas menunjukan kenaikan harga minyak tidak sepatut terlalu tinggi, malah boleh dijadualkan secara berperingkat. Dibandingkan pula dengan kadar GNP diatas, tiada satu keselarasan dalam kenaikan harga minyak didalam negara dengan negara pengeluar yang lain. Pada carta kedudukan GNP, Malaysia menduduki tangga 63 menurut sumber IMF, tangga 55 menurut sumber Bank Dunia dan 56 menurut badan perisik Amerika CIA.
Malah kedudukan GNP kita hampir sama dengan negara Venezuela yang diletakan ditangga 56. Malah GNP Venezuela lebih tinggi dari Malaysia tetapi harga minyak petrol cuma RM0.16 sen seliter. Maklumat diatas menjelaskan ketidak tentuan dalam menentukan harga minyak dalam negara. Kita dikejutkan lagi dengan laporan kenaikan kos operasi Petronas sebanyak 200%. Kononnya ini yang raayat tidak tahu dan harus faham. Petronas ditubuhkan adalah disebabkan penemuan minyak dibumi bertuah ini, malah anugerah tuhan ini sepatutnya terus dirasa dan nikmati bersama raayat. Berpuluh tahun Petronas telah beroperasi, kini telah pun menjadi entiti antarabangsa yang banyak melabur dalam bidang carigali dan industri hiliran petrokimia diserata dunia. Kita sebagai raayat biasa tidak mungkin tahu berapa banyak pula keuntungan yang diraih melalui pelaburan ini. Yang pastinya Petronas tak mungkin menjadi entiti antarabangsa jika tiada modal yang terhasil dari sumber dalam negara sendiri, maka seharusnya Petronas memberi pulangan yang maksimum kepada negara melalui pelaburan ini untuk kepentingan seluruh raayat di Malaysia, bukan untuk segelintir golongan sahaja.Malah pihak Petronas menegaskan hasil cukai dan keuntungan telah begitu banyak diberi kepada kerajaan dan subsidi telah mula dinikmati raayat sejak 1982. Menteri kewangan kedua pula mengatakan subsidi dalam pelbagai bentuk kepada raayat mencecah 64 billion setahun dan mungkin lebih tahun ini. Jika subsidi dikurangkan, lebihan hasil dari Petronas boleh di gunakan untuk pembangunan negara. Katanya lagi projek mega akan dikaji semula, projek mesra raayat pula akan diberi tumpuan. Satu lagi helah untuk terus berdalih, kalau dilihat dari segi pembangunan pasarana untuk raayat terbanyak apa yang menonjol sangat. Lebuh Raya Utara Selatan, bukannya percuma digunakan untuk raayat, yang kini telah pun diswastakan dan memperolihi ratusan juta ringgit keuntungan setiap tahun. Siapa yang untung, tentulah pemegang saham, siapa pemegang sahamnya? Sendiri mahu ingatlah!Pendidikan dari pra-sekolah hingga peringkat tinggi semuanya perlu dibayar, pinjaman PTPTN bukannya percuma.Kesihatan pun begitu, malah bayaran untuk perubatan dihospital kerajaan akan bermula pada Ogos ini. Raayat umumnya dibebankan dengan pelbagai cukai yang sepatutnya tidak wajar bagi sebuah negara yang membangun. Kenaikan harga petroleum yang tinggi sepatutnya cukai jalan dimansuhkan, rebet tunai yang diumumkan tidak membawa apa-apa erti, jauh dari meringankan beban raayat yang berpendapatan rendah. Sebagaimana yang dinyatakan dari awal lagi, raayat sudah pasti rasa tertekan dengan kenaikan yang diumumkan baru-baru ini. Purata raayat terpaksa mengasingkan 24% dari pendapatan tahunan untuk minyak petrol di Malaysia. Berbanding dengan negara maju yang lain seperti Singapura yang tiada setitis minyak pun dibuminya cuma melibatkan 8% dari pendapatan tahunan mereka untuk kos bahan api. Bayangkan lah, purata raayat Malaysia terpaksa memperuntukan 24% untuk kos bahan api, 30% untuk bayaran pinjaman perumahan (20 tahun), 12.5% untuk pinjaman kenderaan (9 tahun pinjaman-jika kereta tidak di-trade in-dan pakai sampai kondem). Baki kurang dari 34% untuk sara hidup, makan,minum,sekolah anak-anak,letrik,air, perubatan dan lain2. Anggaran diatas berdasarkan lapuran IMF dan Bank Dunia, setiap raayat pendapatan tahunan sekitar USD6700.00 X 3.4 RM22,780.00 atau RM1,898.00 sebulan (kalau perincikan : Minyak petrol-RM455.00 (169 liter sebulan/30 hari- 6 liter sehari), RM 237.00 ansuran kereta (kancil/iswara). Ansuran rumah RM550.00 sebulan (rumah teres). Lebihan RM656.00 untuk makan,minum,pakaian, letrik,air,indah water,sekolah anak-anak, perubatan,EPF,socso, cukai-cukai dan lain lain. Jadi "take home pay" raayat tak sampai RM600.00 sebulan. Mungkin agak ringan sedikit bagi kakitangan kerajaan, kerana hampir semua kemudahan percuma.Walaupun hampir semua lapisan raayat terkesan dengan kenaikan mendadak harga petroleum ada juga kata sokongan dan ampu dikalangan mereka yang kaya raya. Malah ada komen-komen dari kalangan professional dan berkedudukan memperlecehkan rungutan raayat terbanyak. Kononnya Malaysia terlalu memanjakan raayat dengan subsidi. Terlalu banyak subsidi yang diberi kepada raayat. Inilah sifat sebilangan diantara mereka yang sudah kaya raya, yang tidak menerima realiti kehidupan dan kesusahan raayat terbanyak. Inilah golongan bourjouis, elitis, jutawan kapitalis, tuan tanah kedawung, kroni dan proxi yang telah lama menghisap dan menjarah kekayaan negara untuk diri mereka sendiri.Cuma diMalaysia ini ungkapan subsidi begitu kerap digunakan, tidakkah ini juga bantuan dan rupa bentuk tanggung jawab sosial sesebuah kerajaan. Seolah hasil bumi dan cukai dimiliki oleh golongan yang tertentu sahaja. Negara-negara yang maju dan mempunyai taraf hidup tinggi, seperti di Eropah teras kerajaan lebih lagi menekan kebajikan untuk raayat. Malah yang mengangur pun mendapat bantuan kebajikan dari pihak kerajaan. Tetapi kerajaan yang memerintah Malaysia hari ini,usahkan untuk memberi bantuan kepada yang menggangur, raayat yang miskin pun terus dihimpit dengan pelbagai cukai dan kenaikan bahan-bahan makanan. Negara diurus atas dasar untuk keamanan negara, kesejahteraan raayat dan memakmurkan,membangunkan negara juga raayat. Mengurus negara bukannya seperti mengurus syarikat korporat dimana mengmaksimakan untung menjadi matlamat. Pembangunan pasarana, meningkatkan taraf hidup raayat, meningkatkan sosio-ekonomi raayat dan kesejahteraan serta keselamatan raayat itulah erti sebenar kerajaan. Bukannya dasar-dasar yang membebankan, susutnya nilai sosio-ekonomi raayat, menurunnya taraf kehidupan raayat. Bukan pula meningkatkan golongan miskin dan papa dikalangan raayat.Raayat yang dulunya telah biasa dengan beras 5%-10% hancur kini disuruh memakan nasi dari beras 15% hancur. Ini maju kehadapan atau susutnya taraf hidup. Menteri Shahrir, kata ubah gaya hidup. Gaya hidup macam mana yang perlu diubah. Adakah makan nasi sekali sahaja sehari, atau rebus ubi atau keledek untuk makan malam. Atau mungkin makan roti sahaja tiap hari, murah sangat ke harga roti sekarang ini. Mungkin juga makan lempeng tepung atau roti prata, macam warga Bangla - tepung murah ke-harganya. Kata-kata ubah gaya hidup ini atau " change your lifestyle" ini pun ingin diputar-belitkan oleh Menteri Shahrir. Kontek istilah ini digunakan ikut rasa sahaja, untuk mengubah gaya hidup lebih kepada penyesuaian untuk perubahan dari kurang baik kepada yang lebih baik. Shahrir perubahan mestilah untuk yang lebih baik, bukan untuk menjadi kurang baik. " Gaya hidup" adalah istilah untuk mereka yang telah dan sedia mewah, seperti anak-anak kamu, anak menteri, ahli koporat, penjawat awam kanan, jutawan, penduduk disekitar Damansara Height, Tmn TAR, Bkt Kenny, Hartamas, Tropical, Country Height dan disekitaran mewah dan up-market residential area - yang mana mereka mampu bermain golf untuk riadah, clubbing dan shopping di KLCC, Lot10, dan sebagainya.Raayat terbanyak mana ada gaya hidup yang perlu diubah. Menteri Shahrir " I thought you are the one with a better brain, prolific and a politician with good sense of direction". Rupa-rupanya another shit from the UMNO septic tank.