Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia Kawasan Kota Tinggi

Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia  Kawasan  Kota Tinggi
No Akaun : 01-069-01-003759-0

Pilihan Anda di PRU 13?


Ruang Aduan

E-mail Address: *
Nama Pengadu *
Nombor Telefon *
E-mail Address
Alamat Pengadu *
Aduan *
Adakah anda bersetuju untuk mendedahkan identiti anda sekiranya diperlukan? *YA
TIDAK

* RequiredBuild Contact Forms

January 30, 2010

Goods and Services Tax (GST)

Negara kita cuba untuk menggunakan kaedah baru mengutip cukai langsung daripada rakyat. Mengikut perancangannya, mekanisme ini akan dilaksanakan dalam bulan May 2011. Sebelum itu, apakah sebenarnya GST tersebut?

GST = Cara mudah untuk mendapatkan (merompak) wang rakyat (contoh : penjenamaan semula petrol di mana harga tidak setimpal dengan kualiti). Kerajaan sepatutnya menumpukan perhatian kepada aktiviti-aktiviti ekonomi yang bersifat produktif dan mempunyai kesan gandaan. Sebagai contoh, projek infrastruktur gergasi seperti PLUS semada Tun Dr. Mahathir yang mempunyai aktiviti upstream dan downstream.

GST merupakan satu reformasi cukai yang secara sistematis dan exhaustif (menyeluruh) menghapus elemen subsidi. Ianya sudah dimulakan dengan petrol dan gula.

Inisiatif yang begini besar perlu kepada referendum rakyat dimana kajian Merdeka Centre pada akhit November 2009 mendapati 74% rakyat Malaysia tidak bersetuju dengan perlaksanaan GST (65% Melayu, 88% Cina, 81% India).

Sekiranya langkah kerajaan untuk memperkenalkan GST ini dalam keadaan pertumbuhan ekonomi kurang dari 5% setahun, kesannya amat parah dan bersifat struktural.

ASPEK-ASPEK LAIN GST

GST juga dikenali sebagai cukai kepenggunaan yang mempunyai asas yang luas (broad-based consumption tax). Ini bermakna semua warganegara terlibat atas dasar bahawa semua warganegara adalah pengguna (consumers). Cukai bentuk ini adalah biased terhadap pengguna berbanding pengeluar (producers) yang memiliki modal dan sekaligus kekayaan. Atas dasar inilah juga cukai ini dilihat lebih berbentuk regresif dan tidak progresif. Cukai yang progresif bermakna lagi tinggi pendapatan seseorang maka lagi tinggi kadar cukainya. Dalam kes yang bersifat regresif pula, bermakna secara puratanya mereka yang relative miskin memikul beban cukai yang lebih berat atau tinggi berbanding mereka yang kaya. Apa yang lebih memudaratkan ialah GST juga dikenakan ke atas barangan keperluan asasi seperti beras, air, elektrik dan sebagainya. Ini bermakna kelompok masyarakat miskin yang menggunakan barangan keperluan asasi turut dikenakan cukai. Sekiranya berdasarkan kepada pendapatan, mereka yang miskin akan dikecualikan. GST akan menghakis kesejahteraan awam dan ini bercanggah dengan peranan utama Negara moden dalam system demokrasi iaitu untuk mempromosikan kebajikan awam bagi manfaat rakyat.

Perubahan kepada sistem cukai yang radikal. Apakah kerajaan dan kominiti perniagaan mempunyai sumber seperti IT dan perundangan bagi menjayakan projek ini? Australia misalnya yang melaksanakan GST pada 1 Julai 2000 berdepan dengan sumber yang terhad dan terpaksa mengimportnya dari Britain, New Zealand, Afrika Selatan dan Kanada. Kesan segera dari GST ini ialah meningkatnya harga hartanah khususnya rumah sebanyak 8%.

Bagaimana dengan struktur cukai yang sedia ada khususnya dalam konteks hubungan Pusat dengan Negeri di bawah sistem Federalisme? Apakah akan berlaku pengagihan cukai yang lebih adil kepada negeri-negeri yang ada oleh Kerajaan Pesekutuan selepasnya terlaksana GST kelak?

Singapura, contoh terdekat yang memperkenalkan GST untuk melebarkan asas cukai yang disebabkan peratusan mereka yang tua semakin meningkat sekaligus tidak lagi produktif. Di Malaysia keadaan tersebut tidak semestinya sama atau setinggi di Singapura. Di Singapura juga, tujuan mereka memperkenalkan GST supaya rakyat mereka tidak akan berbelanja sekaligus dapat menyimpan dan simpanan yang tinggi tersebut boleh digunakan untuk tujuan pelaburan. Rakyat akan mendisiplinkan diri meraka untuk tidak berbelanja secara berlebihan. Bagi mengimbangi kesan negatif perlaksanaan GST ini, mereka memperkenalkan pelbagai pakej-pakej offsets. Ini termasuklah cukai pendapatan yang rendah, cukai hartanah yang rendah, rebat ke atas sewa dan perkhidmatan, subsidi tambahan untuk kesihatan, pendidikan dan khidmat masyarakat. Singapura mampu melaksanakan pakej-pakej ini kerana belanjawan tahunan mereka bersifat lebihan (surplus budget) dan bukan defisit. Berbanding Malaysia yang mengalami bajet defisit, apakah mampu untuk menyedian pakej-pakej tersebut (terutamanya kepada golongan bawahan)? Jawapannya sudah semestinya tidak, kiranya ada ianya bersifat terhad dan tidak mencukupi.

Maka kesimpulannya, GST=Gagalkan Sebelum Terlambat