Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia Kawasan Kota Tinggi

Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia  Kawasan  Kota Tinggi
No Akaun : 01-069-01-003759-0

Pilihan Anda di PRU 13?


Ruang Aduan

E-mail Address: *
Nama Pengadu *
Nombor Telefon *
E-mail Address
Alamat Pengadu *
Aduan *
Adakah anda bersetuju untuk mendedahkan identiti anda sekiranya diperlukan? *YA
TIDAK

* RequiredBuild Contact Forms

December 20, 2008

URA-URA MENAIKKAN BIL AIR?

Kenaikan tarif air ditangguh

PUTRAJAYA: Kenaikan tarif air di Johor 18.9 peratus mulai 1 Januari ini seperti dijadualkan dalam perjanjian konsesi antara kerajaan negeri dan Syarikat SAJ Holdings Sdn Bhd (SAJH) tidak akan dilaksanakan buat sementara waktu.

Menteri Tenaga, Air dan Komunikasi, Datuk Shaziman Abu Mansor, berkata keputusan muktamad mengenai perkara itu akan dibuat kerajaan Persekutuan tidak lama lagi.

Beliau berkata, penangguhan itu dibuat selepas kerajaan Persekutuan mengadakan rundingan dengan kerajaan Johor dan SAJH mengenai skim semula penyusunan perkhidmatan air di negeri terbabit.

“Kebanyakan terma penyusunan semula sudah dirundingkan dan dipersetujui semua pihak dan akan dibentangkan bulan depan,” katanya, semalam.

Dalam post yang di siarkan mengenai kenaikan bil air baru-baru ini, aku telah pergi ke kaunter SAJ bagi mendapatkan kepastian tentang bil yang berbeza dengan bulan sebelumnya. Aku mengajukan soalan kepada kakitangan yang bertugas di kaunter pembayaran tersebut mengenai perbezaan bil yang perlu di jelaskan. Aku mencerikatan kepada kakitangan tersebut bahawa bil yang perlu dijelaskan sejumlah RM20.32 walaupun bacaan meter 0 meter padu. Maknanya memang tida penggunaan langsung dan aku memang sedia maklum bahawa caj minima ialah RM18.48. Mengikut penjelasan kakitangan tersebut, perbezaan bil yang tercatat di sebabkan oleh kelewatan pembacaan meter oleh pegawai SAJ iaitu bil tersebut di kira melebihi tempoh sebulan. Tapi aku tetap dalam kebingungan, kalaupun bacaan meter yang di ambil melebihi 1 bulan atau lebih tapi bagi penggunaan yang sifar, minima caj tetap pada RM18.48 seperti yang tercatat di belakang bil tersebut. Entahlah, mungkin aku kurang arif tentang pengiraan bil air ini tapi yang jelas aku mula bimbang akan berlaku kenaikan tarif air. Tapi hal begini kepada siapa yang perlu di adu? Aku adalah rakyat biasa yang hidup di bumi yang melimpah ruah dengan nikmat Allah tapi dieksploitasi oleh nafsu serakah manusia yang mengejar keuntungan duniawi semata-mata.

Begitulah keluhan seorang sahabat kepada saya. Apa yang boleh saya jawab, bersabarlah hidup di negara yang di perintah oleh UMNO, BN ini walaupun kita di cengkam dengan perbagai cubaan. Allah bersama dengan orang-orang yang sabar.

~matahijauku~