Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia Kawasan Kota Tinggi

Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia  Kawasan  Kota Tinggi
No Akaun : 01-069-01-003759-0

Pilihan Anda di PRU 13?


Ruang Aduan

E-mail Address: *
Nama Pengadu *
Nombor Telefon *
E-mail Address
Alamat Pengadu *
Aduan *
Adakah anda bersetuju untuk mendedahkan identiti anda sekiranya diperlukan? *YA
TIDAK

* RequiredBuild Contact Forms

January 08, 2009

Apakah Reaksi Anda?


Laporan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) kelmarin, menyatakan jumlah kematian setakat ini sudah meningkat kepada 534 orang dan sekurang-kurangnya 2,470 orang tercedera. PBB juga mengakui bahawa 'keadaan yang membahayakan kakitangan perubatan serta keadaan sukar untuk mengeluarkan mangsa yang tercedera daripada kesan runtuhan' itu, menyebabkan pengiraan mangsa menjadi bertambah sulit.

Reuters memetik pegawai perubatan tempatan sebagai berkata, semua 13 anggota sebuah keluarga terkorban dalam letupan yang berlaku di sebuah rumah di timur Gaza. Menjelang jam 3 petang, 25 rakyat Palestin terkorban sejak awal pagi saja, sekurang-kurangnya 10 daripada mereka adalah kanak-kanak.

Kekejaman demi kekejaman dilakukan oleh rejim zionis Yahudi Laknatullah keatas rakyat Palestin namun sehingga ke hari ini, usaha untuk menanganinya masih menemui jalan buntu. Hari demi hari semakin ramai nyawa yang tidak berdosa menjadi korban keganasan Yahudi.


Apakah usaha yang telah kita lakukan di sini sebagai tanda sokongan terhadap penduduk Palestin? Untuk berjuang bersama-sama dengan rakyat Palestin adalah jauh sekali..Dalam keadaan kehidupan yang selesa bagi masyarakat Islam di Malaysia mungkin sekadar melahirkan rasa kekesalan terhadap tindakan biadap tentera Yahudi. Tapi, peranan kita sebagai umat Islam yang bersaudara sejauh manakah keikhlasan kita dalam menjiwai keperitan kehidupan saudara seagama kita yang ketika ini berjihad mempertahankan tanah air mereka?


Lihatlah disekeliling kita, walaupun saban hari berita tersebut di muatkan di akhbar-akhbar perdana sebagai tajuk berita namun ianya belum mampu melahirkan rasa keinsafan terhadap keperitan rakyat Palestin. Mungkin hanya mampu melahirkan rasa geram atas tindakan kebinatangan Yahudi tersebut dalam seketika sahaja. Kita melihat isu ini sebagai biasa sahaja bagi masyarakat kerana mungkin sudah terkebiasaan dengan berita peperangan yang berlaku di Palestin. Sebab itu respon masyarakat kita terhadap isu ini begitu dingin sekali. Ambil contoh, jika di tinjau di sekitar masjid yang terdapat di Kota Tinggi ini, rasanya belum ada lagi masjid yang mampu membaca doa qunud nazilah di dalam solat berbanding ketika berdepan dengan isu Pulau Batu Putih dimana terdapat arahan daripada kerajaan untuk membaca doa qunud di setiap solat jumaat selama hampir 3 atau 4 bulan lamanya. Pernah diutarakan perkara ini kepada pihak pengurusan masjid tapi sehingga kini masih tiada lagi perlaksanaannya. Mungkin belum dikeluarkan lagi pekeliling daripada pejabat agama atau arahan daripada kerajaan. Persoalannya, berbanding kepentingan Pulau Batu Putih yang sememangnya sudah diketahui keputusan dan maruah saudara seagama yang ketika ini masih berjuang demi tanahair dan Islam, apakah perkara ini masih lagi perlu diperhalusi. Cubalah mengenepikan persoalan politik dalam isu ini tapi inilah ruang dan kesempatan yang perlu kita ambil bagi memohon pertolongan Allah bagi memenangkan Islam dan rakyat Palestin..sekurang-kurangnya kita berusaha kerana doa itu adalah senjata bagi orang mukmin.


~matahijauku~