Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia Kawasan Kota Tinggi

Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia  Kawasan  Kota Tinggi
No Akaun : 01-069-01-003759-0

Pilihan Anda di PRU 13?


Ruang Aduan

E-mail Address: *
Nama Pengadu *
Nombor Telefon *
E-mail Address
Alamat Pengadu *
Aduan *
Adakah anda bersetuju untuk mendedahkan identiti anda sekiranya diperlukan? *YA
TIDAK

* RequiredBuild Contact Forms

May 09, 2008

Antara Perasuah dan Haramnya Babi

Bak kata pepatah, tak tumbuh tak melata, tak sungguh orang tak kata. Banyak kepincangan yang berlaku sekarang baik di dalam dunia perniagaan, politik, kemasyarakatan dan sebagainya menjelaskan kepada kita bahawa unsur-unsur kebendaan, sifat ananiah (mementingkan diri sendiri) dan runtunan hawa nafsu merupakan paksi utama yang digunapakai oleh kebanyakan anggota masyarakat di dalam membuat keputusan mereka. Lebih malang lagi apabila ia menjadi pedoman utama segelintir pihak yang mempunyai kuasa di dalam sesebuah badan atau pertubuhan.
Maka tak hairanlah jika dalam pada kerajaan berusaha sedaya upaya menyemai nilai-nilai murni di dalam anggota masyarakat baik di peringkat keluarga, masyarakat, syarikat korporat mahupun di kalangan penjawat awam melalui pelbagai dasar dan slogan; kita masih lagi dihidangkan dengan kes-kes rasuah, salah guna kuasa, keruntuhan akhlak (baik remaja mahupun dewasa) dan sebagainya.
Di sini kekuatan iman dilihat amat perlu dalam diri setiap insan kerana iman bukan saja dapat memelihara dirinya daripada melakukan perkara yang menyalahi arahan agama bahkan juga dapat mencegah dirinya daripada menjerumuskan dirinya ke dalam suasana yang boleh mendatangkan syak wasangka masyarakat ke atas dirinya dan juga institusi yang diwakilinya.
Sebagaimana Islam melarang perlakuan zina dengan mengharamkan punca kepadanya seperti berdua-duaan di tempat sunyi, begitulah pendekatan yang perlu diambil dalam menangani masalah rasuah ini.
Sebab itulah generasi awal Islam menolak sebarang perkara yang boleh mendorong mereka untuk terjebak dalam amalan ini. Malah mereka cuba mengelaknya sehabis mungkin sehinggakan para hakim dilarang untuk dipayung ketika hujan kerana dikhuatiri mereka akan terasa terhutang budi yang akhirnya boleh menyebabkan mereka tidak dapat memberi keadilan semasa menjalankan tugas.
Dengan kata lain, dalam usaha mencegah sebarang kemungkaran yang berlaku, agama Islam menganjurkan pendekatan pencegahan di peringkat akar umbi lagi, bukan bila masalah sudah merebak dan membesar.
Berbanding kaum Cina -yang merupakan penggemar daging babi - masyarakat Melayu Islam merupakan yang paling ramai terlibat dalam amalan rasuah dan salah guna kuasa di Malaysia. Secara purata, daripada tahun 1998 hingga 2006, sekitar 62.58% golongan Melayu ini terlibat dalam jenayah integriti berbanding 15.69% di kalangan kaum Cina.
Dalam hal ini kita perlu fikirkan sesuatu untuk mengatasi masalah amalan rasuah terutamanya di kalangan orang Islam di negara kita. Mungkinkah dengan mengubah tanggapan masyarakat bahawa rasuah dan salah guna kuasa , bukan sahaja haram, bahkan menjijikkan - sebagaimana penghukuman yang dibuat ke atas haiwan babi- dapat mengurangkan masalah ini?