Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia Kawasan Kota Tinggi

Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia  Kawasan  Kota Tinggi
No Akaun : 01-069-01-003759-0

Pilihan Anda di PRU 13?

Ruang Aduan

E-mail Address: *
Nama Pengadu *
Nombor Telefon *
E-mail Address
Alamat Pengadu *
Aduan *
Adakah anda bersetuju untuk mendedahkan identiti anda sekiranya diperlukan? *YA
TIDAK

* RequiredBuild Contact Forms

October 23, 2008

KWSP Jadi Mangsa Lagi!

RM5b nak kena lanyak lagi untuk menyelamatkan saham syarikat2 yang 'undervalued'. Bukan main besar lagi jumlah itu. 5 ribu juta = 5,000,000,000.00...itu bilang dengan ringgit, kalau rupiah? Jenuhlah!

Aku bengang setiap kali syarikat besar ada masalah duit KWSP jugak yang di tibai! Nanti bila syarikat tu semua dah sihat, harga barang atau perkhidmatan depa tak juga turun. Lagi mau naik ada laa. Contoh TNB dan pemegang konsesi lebuhraya. Masa depa sakit kita rakyat dok bantu, bagilah kat depa duit simpanan hari tua kita. Tapi bila dah sihat, tangan kita depa pulas suruh bayar itu dan ini.

KWSP baru naik sikit bagi dividen tahun lepas. Tapi rasanya tahun ni, dividen kita turun baliklah nampaknya. Kita dipaksa mencarum dalam KWSP tapi tidak diberi kuasa untuk menentukan apa kita boleh buat dengan duit itu. Seeloknya, dalam panel pelaburan KWSP ada wakil dari pencarum untuk bersuara. Dia mungkin boleh dilantik dari persatuan pengguna atau NGO atau orang akademik. Penal pelaburan KWSP itu akan menentukan polisi dan arah tentunya pelaburan yang dibuat. Jika kerajaan memerlukan bantuan KWSP, ia perlu melalui proses pengesahan dari panel tersebut. Dengan cara ini sahaja dapat membendung pengambilan sesuka hati oleh pihak kerajaan untuk membela syarikat2 kroni yang sakit.

Dulu masa menaikkan harga petrol kerajaan mendakwa dapat menjimatkan RM4b dan duit itu akan dilaburkan untuk menaik taraf sistem pengangkutan awam Malaysia. Tapi sampai sekarang kita tak nampak sistem pengangkutan awam kita meningkat mutunya. Kemalangan jalan raya tak reda-reda pun. Ramai yang mati disebabkan oleh faktor jalanraya yang merbahaya!.

Jadi mana perginya RM4b dulu. Ghaib! Ada yang kata dah dimakan dek harga minyak dunia yang melambung. Ada gak yang kata dah kena tibai dek kaki sapu dalam gomen. Yang tentunya kita rakyat melopong sambil bayar tol, minyak, beras, gula , ikan dll dengan harga yang lebh mahal. Daripada bagi RM5b tu pada syarikat yang dah memang kaya, kenapa tidak diberikan pada rakyat marhein. Dengan cara menggunakan duit itu untuk membendung kenaikan harga barang keperluan. Naikkan jumlah subsidi untuk barangan ruji kita. Kuranglah sikit penderitaan kita nanti. Tapi itu cuma tinggal harapan sajalah......