Saya ingin
membuat respon daripada kenyataan Presiden Seniman, Saudara Zed yang ghairah
mengutuk beberapa artis yang berada dalam PR. Begitu juga keluhan yang
disuarakan oleh Pengarah Filem, Hafsham Othman semasa dalam Dialog Industri
Kandungan Kreatif 2012 yang menyebut bahawa golongan artis perlu bersatu bagi
menghadapi buli oleh gergasi industri hiburan tanahair. Kedua-dua kenyataan itu
sebenarnya manifestasi golongan karyawan dalam menghadapi dunia di luar layar
dan pentas. Mungkin artis dan para karyawan berjaya di atas pentas dan layar
tetapi gagal bila berpijak di bumi nyata.
Yang paling
ironinya, para artis dan karyawan salah menyalah antara pihak-pihak yang
berbeza fikrah. Kita tidak boleh menghentikan perbezaan kerana itulah warna
dalam kehidupan. Yang paling utama bagaimana untuk mengurus perbezaan dan
seterusnya meningkatkan kualiti kehidupan berkarya. Saranan untuk para artis
bersatu adalah slogan politik. Politik adalah satu cabang seni yang cukup berbeza
dengan seni lakonan ataupun drama. Oleh itu, berhati-hatilah para artis dan
karyawan jika berbicara soal politik. Ini kerana politik negara kita masih
dalam proses menuju kematangan (baca; tidak matang).
Siapakah yang
dimaksudkan oleh Hafsham sebagai gergasi industri hiburan tanahair yang sering
membuli para karyawan dan artis? Ia
mungkin stesyen media perdana dan juga syarikat rakaman, penerbit dan pemasaran
karya kreatif itu sendiri. Para karyawan
dan artis sebenarnya adalah sama seperti penonton dan masyarakat umum. Produk
kreatif yang ditawarkan dalam pasaran dinikmati oleh masyarakat. Dan golongan
karyawan dan artis itu sendiri hidup dalam masyarakat.
Bagaimana bentuk
produk kreatif yang tersedia ada di pasaran pada hari ini? Adakah ia merupakan
satu hiburan yang memberi santapan mata, nafsu atau akal? Secara umumnya, industri hiburan kita meriah
tetapi rohnya telah ‘mati’ dan kehilangan fungsi sebenarnya. Hiburan kini
menjadi alat propaganda dan doktrin politik kapitalis dan pemikiran yang sempit. Pemikiran masyarakat dipaksa
menelan dogma-dogma palsu bikinan penguasa dan pemain gergasi industri. Ayu
Utami dalam novelnya ‘Bilangan Fu’ menyebut,orang pintar sangat terseksa bila
menonton televisyen. Setiap segmen, adalah adegan yang memperbodohkan penonton.
Hari ini, penguna industri hiburan mengalami penderaan pemikiran yang sangat
teruk. Lebih-lebih menjelang pilihanraya yang bakal meletup.
Samada para
karyawan ataupun artis dan juga masyarakat pengguna, mereka sebenarnya
terperangkap dalam kerangka kapitalis yang berwajahkan populariti, glamour,
perundangan dan dasar-dasar kerajaan. Bahkan ada yang lebih menyakitkan ialah
kapitalis berwajah agama. Filem-filem atau produk kreatif berbentuk agama yang
dipersembahkan dalam bentuk ‘dakwah murahan’ juga termasuk dalam mata rantaian
kapitalis yang lebih kreatif mencipta keuntungan.
Ada ruang-ruang
tertentu, para karyawan dan artis perlu memikul rasa tangungjawab yang lebih
besar. Mereka bukan sekadar pemain tambahan yang boleh digunakan sewenang-wenangnya.
Kerana itu, para karyawan dan artis mesti memiliki prinsip hidup dalam diri
mereka sendiri. Dari proses pemilihan skrip atau lirik, kaedah lakonan dan
persembahan, pemasaran dan sebagainya perlu diambil berat oleh mereka. Jangan
kerana memiliki bakat atau kecantikan yang kononnya dikurniakan oleh Allah
s.w.t., maka produk kreatif para karyawan dan artis menyalahi syariat, sarat
dengan maksiat dan menyerang kepercayaannya sendiri.
Apabila mendapat
tempat pada mana-mana majlis anugerah, ucapan syukur dan Alhamdulillah tidak
pernah lekang daripada bibir. Wal hal, kemenangan itu sebenarnya satu
kemalangan ngeri dalam hidupnya. Kita selalu mendengar, para pelakon yang
tertentu berkata, mereka hanya berlakon mengikut skrip yang ada. Penyanyi hanya
menyanyikan lirik yang sedia ada. Lukisan atau ukiran yang dicipta hanya untuk
memenuhi permintaan pasaran. Menang terlalu mudah sesetengah para karyawan dan
artis melakukan helah bela diri untuk mengesahkan kreativitinya di tengah
masyarakat.
Apabila ‘saham’
para karyawan dan artis merundum, mereka akan ditinggalkan sebatang kara.
Miskin, merempat dalam industri dan juga kehidupan yang sebenar. Tragedi yang
berlaku pada seniman agung P. Ramlee seharusnya menjadi iktibar bagaimana hal
yang sama tidak berulang. Kehilangan P. Ramlee begitu dirasai selepas
ketiadaannya. Sebaliknya semasa beliau hidup berkarya, ramai para kapitalis
yang menghisap darah atas kreativiti seniman agung itu. Tanpa menafikan ada
beberapa kelemahan sendiri yang wujud dalam diri seniman agung mengurus
kerjayanya sebagai seniman.
Masyarakat pada
keadaan tertentu juga harus dipersalahkan kerana terus meraikan kesongsangan
dalam hidup. Maksiat dipuja, usaha kebaikan tidak diberikan galakan. Tanpa
disedari membentuk pemikiran hedonism murahan dalam masyarakat. Untuk menyatukan persatuan-persatuan seniman
ataupun para pendokong karyawan samalah sukarnya menyatukan parti politik yang
berbeza kepentingan. Masing-masing ada kekuatan dan cuba melindungi kelemahan
yang ada. Itu normal. Tetapi yang lebih utama, bagaimana persatuan seniman dan
karyawan membawa prinsip kreativiti yang memberikan kebajikan yang menyeluruh
pada kehidupan para pengiatnya. Mendapat manfaat di dunia, selamat di akhirat.
Cubalah elakkan daripada
mengulangi retorik ahli politik atau para pendakwah simplistik seperti dengan
kata-kata; ‘Balik ke pangkal jalan’, ‘Islam jalan penyelesaian’.
Retorik-retorik ini memerlukan langkah-langkah yang lebih realistik. Proses
penterjemahan Islam sebagai agama yang memberi kerahmatan seluruh alam seharusnya
dicernakan dalam pelbagai bentuk. Inilah
cabaran yang perlu dipikul oleh semua pihak.
Minggu lepas,
Dinsman menghantar sms bertanya bagaimana jika lakonan yang melibatkan lelaki
dan perempuan remaja diadakan di dalam ruang masjid? Drama itu bernafaskan
skrip yang Islamik. Jawapan yang diberikan oleh Dr. Mujahid Yusu melegakan
kami. Dalam berkarya kita perlu menjaga adab-adab, termasuk adab dalam masjid.
Lakonan boleh dilakukan di ruang lain seperti serambi, bilik khas ataupun
perkarangan masjid. Itu lebih baik untuk mengelakkan fitnah yang lebih besar
jika dilakukan dalam ruang solat.
Setidak-tidaknya
Dinsman dan rakan-rakannya berjaya memecah sedikit tembok stigma masyarakat
tentang peranan masjid. Berpuluh-puluh kali para penceramah menegaskan peranan
masjid sebagai pusat aktiviti masyarakat. Tapi bagaimana? Masjid terus menjadi
tempat ritual umat Islam mendapat ‘ketenangan’. Sedang dalam masa yang sama,
masyarakat di luar masjid sedang menderita sakit yang cukup kronik. Pendekatan-pendekatan
ini perlu dilakar bersama antara para pendakwah, pemimpin masyarakat (termasuk
JK Masjid), para karyawan dan seluruh masyarakat. Untuk masa hadapan yang lebih
bermakna.
Dr. Muhaimin Sulam
Timb. Pengerusi Lujnah Seni dan Budaya PAS Pusat
merangkap AJK PAS Pusat.