Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia Kawasan Kota Tinggi

Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia  Kawasan  Kota Tinggi
No Akaun : 01-069-01-003759-0

Pilihan Anda di PRU 13?


Ruang Aduan

E-mail Address: *
Nama Pengadu *
Nombor Telefon *
E-mail Address
Alamat Pengadu *
Aduan *
Adakah anda bersetuju untuk mendedahkan identiti anda sekiranya diperlukan? *YA
TIDAK

* RequiredBuild Contact Forms

September 06, 2011

Ceramah Bersama Timbalan Presiden Pas


PAS Kota Tinggi pada Isnin, 5 September 2011 bertempat di perkarangan Dataran Pasti Al-Falah 2 telah mengadakan jamuan hari raya dan ceramah politik pada malamnya di tempat yang sama. Program pada malam tersebut turut di hiasi dengan kehadiran Saudara Azhan Atan, Juara Akademik Nasyid TV9 dengan membaca petikan ayat-ayat suci Al-Quran sebagai pembuka majlis.

Majlis diteruskan dengan nyanyian nasyid oleh murid-murid PASTI Kota Tinggi. Seterusnya ucapan alu-aluan oleh YDP PAS Kota Tinggi, Tuan Haji Kamaldin Bin Tahir yang mengalu-alukan kehadiran orang ramai dalam majlis jamuan dan ceramah tersebut. Dalam masa yang sama, YDP turut menyentuh isu-isu tempatan dan terkini untuk di kongsi bersama dengan para hadirin.



Penceramah kedua iaitu Tuan Hj Aminolhuda, TPJ PAS Johor yang turut sama pada malam tersebut. Dalam ceramahnya beliau menyeru agar masyarakat kita kembali kepada ajaran Islam yang syumul. Bertepatan dengan bulan Syawal, beliau menyarankan agar tarbiah bulan Ramadhan dapat di hidupkan terus dan bukan sahaja terhad dalam bulan Ramadhan sahaja. Dengan itu, keimanan dan ketaqwaan dapat ditingkatkan lagi.




Yang terakhir, Timbalan Presiden PAS, Tuan Haji Mohamad Sabu mengisi slot terakhir malam tersebut. Seperti yang di nanti-nantikan oleh hadirin yang menantikan penjelasan daripada Timbalan Presiden PAS tersebut berhubung dengan isu yang hangat ketika ini iaitu isu komunis dan kemerdekaan.

Beliau menyatakan bahawa program kemerdekaan yang di anjurkan oleh kerajaan Umno, BN lebih menjurus kepada perayaan bersifat kepartian Umno dan bukan perayaan menyambut kemerdekaan dalam bentuk kemenangan rakyat dalam menuntut kemerdekaan. Apa yang saban tahun di tonjolkan adalah tokoh-tokoh pemimpin Umno dalam ulangtahun kemerdekaan tanahair dan menafikan tokoh-tokoh lain yang telah berjasa sebagai pejuang kemerdekaan.

Isu Mat Indera adalah rentetan daripada penafian rejim Umno, BN dalam merayakan hari kemerdekaan. Justeru itu, perayaan kemerdekaan di sambut dingin oleh rakyat yang mula sedar akan mainan politik Umno,BN dalam menafsir erti kemerdekaan mengikut kamus versi Umno,BN yang terdorong oleh fahaman penjajah.

Tuan Haji Mohamad Sabu akhirnya menunjukkan sebuah karya daripada Yayasan Warisan Johor melalui bukunya Pengukir Nama Johor yang meletakkan nama Mat Indera sebaris dengan nama-nama mereka yang telah berjasa di dalam negeri Johor. Sumbangan Mat Indera di iktiraf sebagai pejuang kemerdekaan dan bukannya petualang seperti yang di tekankan oleh pemimpin Umno, BN sebelum ini.

Malah buku tersebut juga di naungi oleh Menteri Besar Johor sendiri dalam sumbangan Prakata pada buku tersebut yang antara lain ada menyatakan " Saya yakin kehadiran buku ini bukan sahaja sebagai satu pengiktirafan terhadap jasa bakti para pejuang kemerdekaan tanah air, tetapi juga sebagai sumber rujukan yang bermakna kepada generasi muda untuk mengenali dengan lebih dekat tokoh-tokoh tersebut dalam pembangunan bangsa dan negara ".

Dalam Pendahuluan editor buku tersebut, Abu Bakar A. Hamid ada menyatakan berhubung dengan tulisan Ismail Haji Adnan yang tidak ragu-ragu menggolongkan Mat Indera sebagai pejuang bukan petualang dan membariskannya bersama-sama pejuang Melayu yang lain seperti Datuk Maharaja Lela, Tok Janggut, Mat Saleh dan Rosli Dobi.

Semuga dengan pendedahan sebegini dan penafian Umno, BN mengenai tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan yang di golongkan petualang oleh penjajah Inggeris akan memperlihatkan di mana kedudukan Umno, BN sebenarnya yang mana kenyataan tersebut lebih mirip kepada penjajah Inggeris dan lebih tepat di katakan Umno, BN adalah kesinambungan daripada rantai-rantai perjuangan penjajah Inggeris.