Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia Kawasan Kota Tinggi

Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia  Kawasan  Kota Tinggi
No Akaun : 01-069-01-003759-0

Pilihan Anda di PRU 13?


Ruang Aduan

E-mail Address: *
Nama Pengadu *
Nombor Telefon *
E-mail Address
Alamat Pengadu *
Aduan *
Adakah anda bersetuju untuk mendedahkan identiti anda sekiranya diperlukan? *YA
TIDAK

* RequiredBuild Contact Forms

April 18, 2009

Membazir Diadakan PRK












"KLANG: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, terlalu banyak masa, tenaga dan wang ringgit dibelanjakan untuk pilihan raya kecil yang sebenarnya tidak perlu diadakan.

Katanya, pilihan raya kecil itu sepatutnya hanya diadakan apabila seseorang wakil rakyat itu meninggal dunia.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas peletakan jawatan Ahli Dewan Undangan Negeri Penanti di Pulau Pinang, Mohammad Fairus Khairuddin daripada Parti Keadilan Rakyat (PKR) semalam.

“Perletakan jawatan ini merupakan keputusan politik dan boleh disifatkan sebagai mainan politik untuk tujuan tertentu. Jadi rakyat pada umumnya tidak suka pilihan raya kecil yang sengaja diadakan,” kata Najib kepada pemberita selepas merasmikan Mesyuarat Agung ke-63 Gabungan Dewan Perniagaan dan Perindustrian Cina Malaysia (ACCIM).

Ditanya adakah perbuatan ADUN Penanti itu mengkhianati pengundi di kawasan itu, Najib berkata itu terpulanglah kepada rakyat."

Perhatikan untuk lima pilihan raya kecil terakhir yang dikendalikan iaitu Permatang Pauh, Kuala Terengganu, Bukit Gantang, Batang Ai dan Bukit Selambau, kerajaan telah berbelanja RM33.4 juta!

RM2.4 juta bagi SPR dan RM31 juta dibelanjakan oleh pihak Polis.

Bagi SPR tu kita boleh terimalah, alasan diberikan bagi membayar kakitangan petugas, kos mencetak kertas undi dan yang berkaitan dengannya, pengangkutan termasuk helikopter di Batang Ai dan penginapan petugas. Tetapi mengapa mesti pihak polis berbelanja begitu banyak malah lebih banyak dari belanja SPR sendiri selaku pengurus pilihan raya?

Menurut akhbar tersebut perbelanjaan pihak polis melibatkan kos pusat sementara dan khemah (kebanyakkan yang berhawa dingin), logistik, pengangkutan, penginapan (dah ada khemah, ada pulalagi penginapan), sewa, bekalan letrik dan elaun “outstation”.

Pecahan belanja pihak polis adalah seperti berikut:

Permatang Pauh RM2.5 juta
Kuala Terengganu RM11.5 juta
Bukit Gantang RM7 juta
Bukit Selambau RM5 juta
Batang Ai RM5 juta

Inilah dikatakan oleh Perdana Menteri kita bahawa pilihanraya yang berterusan adalah membazir. Barangkali Najib lebih menggemari cara perampasan kuasa daripada pilihanraya. Sebab, sudah tentu dapat merampas kerajaan yang sedia ada tanpa perlu memerah tenaga dan wang ringgit dengan keputusan yang belum tentu memihak kepadanya. Melihat kepada trend pengundi ketika ini begitu digeruni oleh BN apatah lagi bila berlaku pilihanraya maka sudah pasti Najib terpaksa menggunakan intrument kerajaan untuk berhadapan dengan Pakatan Rakyat. Yang paling tidak disenangi, isu Antantuya akan kembali kedengaran sedangkan Najib cuba melupakan episod tersebut daripada diari rakyat. Susungguhnya pertempuran ini akan menguatkan lagi ikatan di dalam Pakatan Rakyat. Pilihanraya demi pilihanraya kecil akan mematangkan Pakatan Rakyat sebelum bertempur dalam Pilihanraya Umum yang ke-13 nanti.

~matahijauku~