Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia Kawasan Kota Tinggi

Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia  Kawasan  Kota Tinggi
No Akaun : 01-069-01-003759-0

Pilihan Anda di PRU 13?


Ruang Aduan

E-mail Address: *
Nama Pengadu *
Nombor Telefon *
E-mail Address
Alamat Pengadu *
Aduan *
Adakah anda bersetuju untuk mendedahkan identiti anda sekiranya diperlukan? *YA
TIDAK

* RequiredBuild Contact Forms

April 22, 2009

7 pensyarah digantung

Metro, Rabu 22 April 2009

KULIM: Tujuh pensyarah sebuah institusi pengajian tinggi (IPT) di sini, digantung selama dua minggu kerana dituduh menghalang sekumpulan pelajar mengadakan perarakan ala perhimpunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), baru-baru ini.

Pensyarah terbabit bertindak demikian kerana kurang senang dengan kesanggupan sebahagian pelajar universiti berkenaan memakai pakaian rakyat Israel sambil membawa bendera negara Zionis itu sambil menari ala Yahudi ketika mengadakan persembahan kebudayaan sempena perarakan itu.

Mereka juga mempertikaikan tindakan sekumpulan pelajar Islam lain yang memakai pakaian seperti sami Buddha bagi mewakili Kemboja.

Perarakan berkenaan diadakan dalam kampus universiti terbabit pada pertengahan Mac lalu sebagai sebahagian subjek Bahasa Inggeris yang meliputi 20 peratus daripada keseluruhan markah subjek itu.

Kira-kira 200 pelajar mengambil bahagian dalam perarakan itu termasuk ada yang mengadakan persembahan statik.

Selain Israel dan Kemboja, pelajar yang mengambil bahagian juga mewakili delegasi Amerika Syarikat, United Kingdom, Sepanyol, China, India, Jepun, Iraq dan Mexico.

Dalam sidang akhbar di sini, semalam, kumpulan pensyarah berkenaan menyuarakan rasa tidak puas hati dan terkilan terhadap tindakan pelajar yang kebanyakannya Melayu mengambil bahagian dengan mewakili Israel dan membuat persembahan kebudayaan negara Zionis itu.

Mereka turut menyoal pelajar yang memakai pakaian serta menggayakannya seperti sami Buddha.

Seorang daripada mereka yang enggan namanya disiarkan berkata, perarakan itu menunjukkan pengurusan universiti berkenaan tidak sensitif kepada masyarakat Islam.

“Ketika seluruh negara Islam memboikot Israel dan Malaysia sendiri tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan negara Zionis itu, tetapi kenapa pihak pengurusan membenarkan pelajarnya berarak seperti mewakili Israel,” katanya.

Selain menyoal pelajar yang mengambil bahagian, satu memorandum ditandatangani lebih 100 kakitangan universiti berkenaan juga diserahkan kepada pihak pengurusan sebagai bantahan kepada program yang tidak menghormati sensitiviti agama.

Bagaimanapun, disebabkan bantahan itu, kumpulan pensyarah terbabit pula menerima akibat dengan digantung tugas selama dua minggu bermula kelmarin, atas dakwaan membuat gangguan terhadap pelajar yang mengambil bahagian.

Ulasan :

Dimanakah sensitiviti pihak Universiti terbabit. Sedarkah bahawa umat Islam dilarang meniru gaya dan pemakaian pengamal anutan agama lain lebih-lebih lagi kompromi dalam melibatkan Yahudi laknatullah?

Adakah sistem pendidikan di Malaysia menggalakkan toleransi antara agama dengan membelakangkan kesucian agama Islam? Teringat akan kes suatu ketika dahulu pelajar agama di sebuah sekolah sekitar Negeri Sembilan dihalang daripada menghadiri seisi persekolahan hanya kerana memakai serban? Adakah untuk mengamalkan sunnah Nabi di Malaysia dikira satu kesalahan tetapi bilamana kes begini berlaku di institusi pengajian tinggi ianya dibolehkan? Malah tindakan pensyarah yang menegur itu di gantung? Aduh, sedih sekali melihat fenomena ini?