Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia Kawasan Kota Tinggi

Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia  Kawasan  Kota Tinggi
No Akaun : 01-069-01-003759-0

Pilihan Anda di PRU 13?


Ruang Aduan

E-mail Address: *
Nama Pengadu *
Nombor Telefon *
E-mail Address
Alamat Pengadu *
Aduan *
Adakah anda bersetuju untuk mendedahkan identiti anda sekiranya diperlukan? *YA
TIDAK

* RequiredBuild Contact Forms

February 12, 2009

Antara Sedar dan Nyata

Petikan laman web pemuda UMNO, Kota Bharu -- Pemuda UMNO Kelantan menyifatkan ketegasan yang ditunjukkan oleh Mufti Perak, Datuk Seri Harusani Zakaria berhubung kemelut politik di Perak sebagai satu tindakan berani dan bertanggungjawab.

Ketua Penerangannnya, Ustaz Hj Mohd Afandi Yusoff berkata itulah sebenarnya sikap yang perlu ada pada seorang mufti, iaitu berkata benar walau pun pahit kerana itu terkandung dalam ajaran al Quran dan hadis.

Ulasan : Inilah sikap UMNO, perkara-perkara yang menguntungkannya sahaja akan di war-warkan mereka sebagai yang baik tapi apabila orang yang sama juga menegur akan pemerintahan mereka terutama rancangan Jon Heboh maka habis pandangan Mufti di kira sampah.

Tegasnya Raja atau Sultan dianggap sebagai ulil amri yang wajib ditaati oleh seluruh rakyat khususnya umat Islam dan seseorang yang tidak taat kepada Raja, selagi raja itu tidak melakukan perkara yang dilarang, adalah dikira derhaka.

"Baginda sebagai lambang penyatuan, keamanan dan payung kepada rakyat.

Ulasan : Bila bab ini sultanlah segalanya tapi bila dulu UMNO jugalah yang meminda perlembangaan tentang hak kekebalan Raja dan Sultan.

"Di samping Sultan merupakan Ketua Agama Islam bagi Negeri, seperti disebut dalam perkara 3(2) Perlembagaan Malaysia kedudukan Raja sebagai Ketua Agama Islam dalam Negerinya secara dan setakat mana yang diakui dan diisytiharkan oleh Perlembagaan Negeri itu..", katanya kepada laman webPemuda di sini, hari ini.

Tambahnya lagi belum ada dalam sejarah negara ini, mana-mana pemimpin politik bertindak ganas dengan menyaman institusi raja kerana tidak berpuas hati, bahkan secara terbuka memohon untuk derhaka kepada paduka sultan.
Ujarnya, "Ini suatu tindakan kurang ajar dan biadap terhadap ulil amri.

Ulasan : Bertambah geli bila membaca kenyataan di atas, lupakah UMNO siapakah yang menjadi onar pertembungan UMNO dan Raja? Lupakah akan kejadian tahun lepas? Mana perginya hulubalang UMNO ketika itu? Mana perginya PEKIDA yang tegas ingin mempertahankan Raja?


"Rasullah berkali-kali menyebut dan melarang keras umat Islam daripada menderhakai ulil amri (Raja Islam) antaranya sabda baginda dalam riwayat Bukhari "Hendaklah kamu dengar dan taat, sekalipun yang menjadi pemerintah kamu (Raja/Sultan) ialah seorang hamba keturunan Habsyi yang rambut dikepalanya kelihatan seperti buah anggur (bergumpal)”..

Kemelut politik yang melanda Perak terus diperkatakan umum apabila Datuk Seri Mohamad Nizar masih mengaku dirinya Menteri Besar sedangkan beliau telah dititahkan oleh Sultan Perak agar meletakkan jawatan setelah kerajaan negeri itu hari ini diterajui Bariasn Nasional (BN).

Bahkan keengganan tersebut disusuli oleh tindakan Karpal Singh yang ingin mengemukakan saman terhadap Sultan dan pihak istana.

Rentetan itu, Mufti Perak, Datuk Seri Harusani Zakaria mengeluarkan kenyataan bahawa seseorang yang tidak taat kepada Raja, selagi raja itu tidak melakukan perkara yang dilarang, adalah dikira derhaka menimbulkan pelbagai kenyataan balas daripada pelbagai pihak.

Afandi yang juga Ketua Pemuda UMNO Rantau Panjang seterusnya berkata apa yang berlaku di Perak hari ini merupakan ulangan kepada sejarah masa lampau.

"Derhaka" atau "ingkar" adalah ajaran Iblis, yang dirakamkan oleh al Quran dalam surah al Baqarah dengan jelas sekali, iaitu kisah bagaimana keenganan Iblis untuk sujud sebagai tanda hormat kepada Nabi Adam, perintah Allah disanggah, kerana merasakan dirinya lebih baik, lebih mulia berbanding Nabi Adam.

Ulasan : Derhaka atau ingkar di atas tindakan yang menzalimi kehendak rakyat, apakah juga termasuk dalam perumpamaan di atas? UMNO yang ingkar untuk mendaulahkan Islam sepenuhnya setelah mempunyai kekuasaan di muka bumi Malaysia ini apa ceritanya? UMNO yang menghina Nabi atas kenyataan yang melukakan hati orang Islam tidakkah di kira derhaka? Ketahuilah, menderhaka sesama manusia yang menzalimi bangsanya tidak membawa apa-apa makna sebaliknya menderhaka kepada Nabi sendiri, apakah pemimpin UMNO mampu memberi syafaat di hari kiamat nanti? Apakah tiada perasaan takut apabila Nabi tidak mengaku umatnya? Adakah sekadar berbangga bahawa pemimpin UMNO yang mengaku ahli-ahlinya di hadapan Allah kelak?

~matahijauku~