Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia Kawasan Kota Tinggi

Salurkan Sumbangan Dana Pilihanraya Anda ke Parti Islam Se-Malaysia  Kawasan  Kota Tinggi
No Akaun : 01-069-01-003759-0

Pilihan Anda di PRU 13?


Ruang Aduan

E-mail Address: *
Nama Pengadu *
Nombor Telefon *
E-mail Address
Alamat Pengadu *
Aduan *
Adakah anda bersetuju untuk mendedahkan identiti anda sekiranya diperlukan? *YA
TIDAK

* RequiredBuild Contact Forms

August 27, 2010

PAS Sokong Kelantan Saman Petronas, Seru Ahli Turun Beri Sokongan


Parti Islam Se-Malaysia (PAS) menyokong tindakan Kerajaan Negeri Kelantan untuk menyaman syarikat petroleum negara, Petronas berhubung kegagalan syarikat itu melunaskan bayaran royati 5 peratus kepada negeri berkenaan.

Ini adalah bukti keseriusan Kerajaan yang dipimpin PAS untuk mengembalikan hak rakyat yang selama ini dinafikan oleh Petronas melalui tekanan kerajaan BN. Akta 144 Petroleum Development Act 1974 memberikan kuasa penuh kepada Kerajaan Kelantan menuntut hak royalti ini yang mana setiap bayaran hendaklah dimasukan kepada Perbendaharaan negeri bukannya melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan atau mana-mana agensi Kerajaan Persekutuan lainnya.

Petronas juga sewajarnya menghentikan aktiviti carigali minyak selagi mereka tidak membayar wang royalti berkenaan.

Dalam hal ini juga, PAS meminta agar Kerajaan Negeri mengheret sekali Jemaah Menteri Kerajaan Persekutuan yang membuat keputusan bagi menghalang Kelantan menerima hak royalti berkenaan. Kabinet Kerajaan BN bertanggungjawab dalam menafikan hak Rakyat Kelantan.

PAS menyeru agar rakyat, khususnya anak-anak Kelantan dapat hadir ke Mahkamah Tinggi Jalan Duta pada 30 Ogos ini untuk sama-sama memberikan sokongan kepada Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan barisan exco Kerajaan negeri yang akan menghantar writ saman berkenaan.

PAS juga menyeru ahli dan rakyat berdoa dibulan Ramadhan ini untuk kesejahteraan negeri Kelantan dan rakyat disemua negeri-negeri yang dizalimi kerajaan BN. Sesungguhnya doa orang yang sedang berpuasa dan dizalimi itu adalah doa-doa yang akan dimakbulkan Allah sama ada didunia atau di akhirat.


Ust. Idris Ahmad
Ketua Penerangan PAS Pusat